Menu
Contact Favorite Caută
Colesterolul

Colesterolul (greacă: chole = bilă, stereos = solid) este o substanţă utilă organismului, găsindu-se în sânge şi în fiecare celulă a acestuia. Este un sterol, un alcool organic din țesuturile organismului, transportat în sânge. Ficatul produce aproximativ 75% din colesterol, iar restul provine din alimentele de origine animală. Colesterolul ajunge să se stabilească, în principal, la nivelul ficatului, măduvei spinării, creierului, dar și la nivelul vaselor de sânge.

Colesterolul menține integritatea celulelor, reglează vâscozitatea sângelui, sintetizează acizii biliari, ajută la metabolismul vitaminelor liposolubile (A, D, K și E), intervine în sistemul imunitar și asupra producerii de hormoni ai glandelor suprarenale și sexuale.

Colesterolul se împarte în:

  • colesterol bun (HDL - lipoproteine cu densitate mare), care ajută la transportul trigliceridelor la ficat, pentru excreție
  • colesterol rău (LDL - lipoproteine cu densitate mică) al cărui nivel crescut poate facilita accidente vasculare cerebrale, cardiace sau oculare.

Cu toții stim despre colesterol că devine o problemă dacă valorile lui sunt mari. Analizele de sânge indică nivelul colesterolului. Colesterolul total, colesterolul LDL, colesteroul HDL si trigliceridele sunt importante în diagnosticare.

Valorile normale la adulți ale colesterolului sunt: colesterol total <200 mg/dl, colesterol LDL <130 mg/dl, colesterol HDL >60 mg/dl, trigliceride <150 mg/dl. Pentru minori, valorile normale sunt: colesterol total <170mg/dl, colesterol LDL <110 mg/dl.

Trebuie urmărit și raportul dintre colesterolul rău şi cel bun (între LDL şi HDL): ideal, acesta este de 2:1.

Colesterolul mărit (hipercolesterolemia) este adesea rezultatul unei alimentații nesănătoase. Colesterolul mărit este asimptomatic, fiind cauzat de sedentarism, obezitate, dieta și amprenta genetică.

Riscul apariției hipercolesterolemiei crește în cazul dietei nesănătoase (cu grăsimi saturate, de origine animală sau carbohidrati cu indice glicemic crescut), fumatului sau diabetului. Pot aparea complicații, precum: arteroscleroză, angina pectorala, infarct miocardic, accident vascular cerebral.

O dietă sănătoasă, mișcarea și medicația pot reduce cu succes colesterolul. Tratamentul medicamentos poate fi de lungă durată, întotdeauna însoțit de un regim alimentar. Printre recomandariile prescrise în colesterolul mărit sunt și suplimentele alimentare pe bază de acizi grași Omega-3.

O alimentaţie corectă nu presupune să renunţi definitiv la grăsimi, ci doar să te orientezi spre cele sănătoase şi să ai grijă la cantităţile pe care le consumi. În plus, încearcă pe cât posibil să eviţi acele alimente care nu sunt recomandate persoanelor cu un nivel ridicat al colesterolului rău.

Alimente indicate: peştele (mai ales somon, bogat in acizi grași Omega-3), uleiul de măsline, cerealele integrale, seminţele (in, floarea-soarelui, susan, caju, migdale, arahide), fructe și legume proaspete (morcovi, pătrunjel, spanac, ardei roşu, roşii, broccoli, piersici, pepene galben, mango)

Alimente ce trebuie consumate moderat: carnea grasă (porc, vită, oaie), mezeluri, untul şi smântâna, ouăle (mai ales gălbenușul), uleiurile, carbohidratii,  etc.